دعاوی خانواده

در این مقاله به بررسی دعاوی خانوادگی ، انواع دعاوی خانوادگی و نقش وکیل دعاوی خانواده خواهیم پرداخت .

وکیل دعاوی خانواده

اگر در زندگی مشترک دچار مشکل شدید و نیاز به یک وکیل دعاوی خانواده پیدا کردید قبل از انتخاب وکیل به مطالعه مقاله زیر بپردازید تا جواب سوالات تان را پیدا کنید و راحتر به بهترین وکیل دعاوی خانواده دسترسی پیدا کنید.

دعاوی خانواده چه معنایی دارد؟

ابتدا به توضیح مفهوم دعاوی خانوادگی می پردازیم. که مربوط به کانون خانواده می باشد بر همین مبنا اگر زمانی دعوایی که در دادگاه مطرح می شود مربوط به یکی از افراد در کانون خانواده باشد عنوان دعاوی خانوادگی را مطرح می نمایند. پس زمانی که زن و مرد با یکدیگر ازدواج می کنند به طور کلی یکسری حق و تکلیف برایشان رقم می خورد و موظف به انجام آن هستند حال زمانی که از این حق و تکلیف سرباز زنند و از انجام آن امتناع کنند دعاوی مطرح شده عنوان دعاوی خانوادگی به خود می گیرد، وشما نیازمند وکیل دعاوی خانواده هستید.

برای مثال زن و شوهری که بایکدیگر ازدواج کرده اند نسبت به هم حق زناشویی ( تمکین زن از مرد ) و همچنین مرد نسبت به زن حق پرداخت نفقه را دارد اگر پرداخت نکند دعاوی مطرح شده عنوان دعاوی خانوادگی دارد دعوای تمکین ، دعوای نفقه، دعوای مطالبه مهریه و….

یا مثلا ، زمانی هم که والدین صاحب فرزند می شوند ، تنظیم روابط آنها با فرزندانشان جزء روابط خانواده محسوب می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره تلفنی با وکیل دعاوی خانواده کلیک کنید .

 

انواع دعاوی خانواده

اخیرا ، قانونی در جهت حفاظت و تقویت بنیان خانوادگی به تصویب رسیده است که ” قانون حمایت خانواده ” نام دارد . همانگونه که از نامش پیداست ، حمایت از خانواده و به نظم در آوردن روابط خانوادگی و جلوگیری از دعاوی خانوادگی هدف از تصویب این قانون است .

به همین دلیل ، در ماده 4 این قانون ، دعاوی خانواده و انواع آن بیان شده است . بر اساس این ماده ، انواع دعاوی خانوادگی

و پرونده هایی  که در حوزه فعالیت وکیل دعاوی خانواده می باشدعبارتند از :

1- نامزدی و خسارات ناشی از بر هم زدن آن

2- نکاح دائم ، موقت و اذن در نکاح

3- شروط ضمن عقد نکاح

4- ازدواج مجدد

5- جهیزیه

6- مهریه

7- نفقه زوجه و اجرت المثل ایام زوجیت

8- تمکین و نشوز

9- طلاق ، رجوع از طلاق ، فسخ و انفساخ نکاح ، بذل مدت و انقضای آن

10- حضانت و ملاقات طفل

11- نسب

12- رشد ، حجر و رفع آن

13- ولایت قهری ، قیمومت ، امور مربوط به ناظر و امین اموال محجوران و وصایت در امور مربوط به آنان

14- نفقه اقارب

15- امور راجع به غایب مفقودالاثر

16- سرپرستی کودکان بی سرپرست

17- اهدای جنین

18-تغییر جنسیت

دادگاه صالح دعاوی خانواده

ماده چهارم قانون حمایت خانواده ، پس از ذکر انواع دعاوی خانوادگی ، صلاحیت رسیدگی به این دعاوی را بر عهده دادگاه خانواده قرار داده است . لکن ، دادگاه خانواده تنها دادگاهی است که صلاحیت رسیدگی به دعاوی خانوادگی را دارد . لذا در صورتی که دعوای خانوادگی در دادگاهی غیر از دادگاه خانواده مطرح بشود ، دادگاه باید قرار امتناع از رسیدگی صادر کند و پرونده را به دادگاه خانواده بفرستد .

 

دادگاه خانواده

در سال 1376، قانونی، تحت عنوان قانون اختصاص تعدادی از دادگاه های موجود به دادگاه های موضوع اصل (21) قانون اساسی (دادگاه خانواده)، مورد تصویب مجلس، قرار گرفت. به موجب ماده واحده این قانون، رئیس قوه قضائیه، موظف شد تا حداکثر سه ماه بعد از تصویب این قانون، حداقل یک شعبه از شعب دادگاه های عمومی هر حوزه قضایی را، به دعاوی خانواده اختصاص دهد و دادگاه های عمومی، دیگر صالح به رسیدگی به این دعاوی، نباشند.

 

به طور کلی، اصل بر این است که تمامی دعاوی حقوقی، در دادگاه های عمومی دادگستری اقامه شوند. اما، برخی موضوعات، به علت تخصصی بودن یا اهمیت موضوعی آن و به موجب تصویب قانون فوق الذکر، اقتضا دارند که در دادگاه های اختصاصی، با ساختار و قضات متفاوت، مورد رسیدگی قرار بگیرند. یکی از این دادگاه ها، دادگاه خانواده است که یک دادگاه تخصصی بوده و صلاحیت رسیدگی به دعاوی خانوادگی و انواع آن را دارد.

 

موارد صلاحیت دادگاه خانواده، به موجب قانون حمایت خانواده و قانون اختصاص تعدادی از دادگاه های موجود به دادگاه های موضوع اصل (21) قانون اساسی (دادگاه خانواده) مشخص و معین شده اند. بنابراین، دادگاه خانواده، صرفا می تواند به اموری که در صلاحیتش است رسیدگی نماید؛ نه بیشتر و نه کمتر.

مزایای استفاده از وکیل دعاوی خانواده در پرونده‌ها

 

یکی از مزایای  استفاده از وکیل خانواده، این است که فرآیند طلاق بدون نیاز به حضور موکل انجام می‌شود. پرونده‌های طلاق به دلیل مشکلات ناشی از روابط از بین رفته طرفین و طرح دعاوی مختلف علیه یکدیگر مانند مهریه، نفقه، اجرت‌المثل، عدم تمکین، اعسار، عسر و حرج و … زمان زیادی را از طرفین می‌گیرد. علاوه بر این در اکثر موارد، هر کدام از طرف دعوی با وجود آنکه حق با آن‌هاست به دلیل طرح دعوی اشتباه و یا لایحه نویسی ناقص از گرفتن حق خود باز می‌مانند. بنابراین در پرونده‌های طلاق لازم است  از مشاوره حقوقی و وکیل دعاوی خانواده استفاده شود تا هم زمان رسیدگی کاهش یابد و هم دغدغه افراد کمتر شود و هم دو طرف با آرامش و آگاهی بیشتر به حق و حقوق خود برسند.

 

اگر نیازمند مشاوره با بهترین وکیل دعاوی خانواده اصفهان هستید به شماره  ۰۹۹۳۲۲۶۹۶۱۲ در واتساپ پیام دهید.

 

پیام بگذارید